Toinen kerta toden sanoo?

Huomaan joka syksy käyväni varustekaappejani läpi ja miettiväni mitkä varusteet palvelivat minua menneenä kesänä tarkoitusen mukaisesti ja mitkä varusteet ovat täysin turhia ja hyödyttömiä. Perusajatus kaikissa hankinnoissani on aina satsata laadukkaaseen kestävään kapineeseen joka palvelee minun tarpeitani täydellisesti ja tehokkaasti. Kuitenkaan aina hankintani eivät ole olleet sieltä parhaasta päästä ja joskus tulee työnnettyä kätensä kyynärpäitä myöden pas***n!

Yhtenä esimerkkinä huonoista valinnoista varusteiden suhteen voin nostaa tähän hyvinkin tärkeän varusteen: Teltan! Tuo retkeilijän kannettava turvasatama joka kulkee helposti mukana ja on aina valmiina suojelemaan pientä kulkijaa. Oma ajatukseni tätä telttaa hankkiessa oli: Pieni ihminen sopii pieneen telttaan. Noh, ei sovi! Tai sopii jos harrastaa retkeilyn lisäksi joogaa ja voimistelua sekä akrobatiaa. Koska minä en harrasta mitään edellä mainituista, oli tämän teltan hankinta hienoinen virhe. Muutamilla reissuilla tämä yksiö kulki mukanani ja kerta toisensa jälkeen törmäsin samaiseen ongelmaan, ahdasta on. Se on liian matala, sisäänkulku on hankalaa ja sitä on mahdoton pystyttää paljaalle kalliolle.

Miksi sitten hankin tuollaisen yksiön? Ensin olin varma että tarvitsen nimenomaan tunneliteltan tunturiolosuhteisiin. Seuraavaksi ajattelin teltan painoa ja kolmantena edullista hintaa. Ne asiat mitä en ajatellut, olivat käytännöllisyys ja missä sitä telttaa oikeasti käytän suurimman osan ajasta. Nyt ajattelen!

Tässä välissä mainittakoot, että teltassa ei ole mitään vikaa, vika on käyttäjässä!

Kun yhteiselo tämän kodin kanssa ei lähtenyt sujumaan, aloin pohtia mitä oikeasti halua ja millainen kannettava yksiö minun pitäisi löytää, että olisin siihen tyytyväinen. Ominaisuuksien lista oli pitkä ja toisiaan poissulkevia kriteereitä oli paljon. Budjetti määritti hyvin pitkälle valintaani, koska en ollut valmis maksamaan tonnia uudesta teltastani. Viikkojen selaus ja arvosteluiden lukeminen, youtube videoiden katsominen ja  miettiminen nosti tietokoneen näytöllä eteeni kerta toisensa jälkeen yhden yksilön joka selvästi oli kaikkea mitä olin halunnut.

Se sopii budjettiin, on kevyt, saanut hyviä arvosteluita ja tunnetulta merkiltä jonka varusteisiin olen ennenkin voinut luottaa. Se on täysi vastakohta edeltäjäänsä verrattuna, istumatilaa on runsaasti, nukkumaan mahtuu vaikka vähän leveämminkin, painoa hieman yli maitopurkin verran ja asbidi on tarpeeksi tilava myös ruuan laittoon. Ja mikä parasta, se on vapaasti seisova joka helpottaa kalliolle pystytystä huomattavasti.

 

20181012_171628.jpg
MSR Hubba nx solo

 

Olen päässyt kokeilemaan telttaa vain kerran maasto olosuhteissa, mutta tuo yksi kerta teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Olen varma, että yhteinen matkamme tulee olemaan huikea ja tiedän että voin luottaa teltan antavan minulle suojaa haastavissakin oloissa niin lähiretkilläni kuin tuntureillakin.

 

 

Onko sinulla jotain mönkään menneitä hankintoja? Jaa kommentoimalla omat mokasi jos kehtaat. Olisi kiva kuulla etten ole ainut pöljä 🙂

 

 

Jätä kommentti